On knowledge sharing and dissemination

... when circulating a working paper for comments, never put on "citations only permitted with the permission of author"

or "no parts of this paper can be used without permission of author". Rather, say "when using parts of this paper please give proper citation and help yourself". Be delighted if someone wants to quote you ... (p.7)

Source: Glaser, B. G. (2006) The roots of grounded theory. The Grounded Theory Review, 5(2/3), 1-10.

Thursday, 27 December 2012

Sambal tempoyak daun kayu ...



aiii ... teringat sambal daun kayu bonda yang sangat di kasihi pule ...

cuti sekolah rajin ikut emak cari daun-daun untuk buat sambal kegemaran saye dan orang nismilan ni ...

sambil tu soal-soal ... anaknye ni memang banyak soal ... macam kenape oghangnismilan  tak boleh kawin se suku ... kut jadi tige suku ... he he ... sorryyy ... minta maaf ... tak do eh tu do ... toksah ko cayo ...

~
 back to sambal daun kayu ...

emak kate  lagi banyak pucuk ni lagi bagus dan sedap ... i asked berape banyak ...
she said ... 99 jenis daun ...
umang ai ... mano nak caghi ...
ado ... kalau masuk hutan ... jawab emak ...
lopeh tu kang apo ghaso eh ... soal lagi
bukan eh banyak ... tigo olai yo setiap satu ... lobih sikit cuk ubi daun kunyit buleh ...

ohhh okay ...

so kite pun ajak emak sungguh-sungguh caghi sebanyak yang boleh kek hutan keliling ghumah yo ...

 ... ni deh yang ingat lah ye ... 

~

1.pucuk ubi
2. daun kunyit
3. pucuk kaduk
4. pucuk keledek
5. pucuk kacang panjang
6. pucuk lada
7. daun mangun ... (busuk eh lah daun ni)
8. daun balik angin
9. pucuk mengkudu
10. pucuk mata pelanduk
11. serai ... (yang ni batang eh bukan daun eh ...)
12. pucuk keladi ... (keladi yang isi buleh makan lah yo ... ni sikit yo tak yah 3 olai)
13. pucuk cemperai
14. daun cenerai yang mudo eh tu
15. pucuk mengkudu ...
16. pucuk leban/loban
17. pucuk daun timun
18. pucuk pegaga
19. pucuk kacip fatimah kalau jumpe lah kat hutan tu ...
20. pucuk paku
21. daun anak kerbau ... macam tu lah bunyi eh
 22. daun terung pipit ...
23. pucuk daun petai yang halus-halus tu yang tumbuh tepi air ... yang daunnye kambing suke makan tu ...
24. pucuk labu
25. pucuk pisang
26. pucuk betik ...
27. pucuk puding ... yang campur dengan rendang ayam/daging tu ... bukan puding bunge ye ...
    28. pucuk jering
29. daun bayam kampung ... bukan bayam pasar ye
30. puuk daun peria/kambas
31. daun tenggek burung



~

baghu 31 ... dah lupe ... nak balik ngaji kat emak balik lah ... he he ...

yang ingat  ... emak cakap ape saje pucuk yang kambing makan boleh lah kite ambil campur ... masyaALLAH ...

~

so boleh juge lah ikut ponggong kambing ... tengok pucuk ape dia makan ... kite pun petik lah sehelai dua ... he he
pucuk ye ... bukan rumput okay ...

~
Love and Salam :)
~
p/s: the list will be updated from time to time ... :)  ... feedback included ...
~

update

p/s: dah tel emak dah to confirm the angka ... she said iye tetapi mana nye nak dapat macam tu ... orang dulu-dulu bolehlah, katenye ... mak siape beri tahu ...tanye lagi ... induk xxx ko jawabye ...
ohhh ... induk xxx ape khabar ni? ... macam tu ye sorang ... atih xxx (neighbour sebelah rumah) tolong tengok-tengok ...

mmmm ... real life in kampong ... anak ramai ... anak cucu ramai ... cicit pun ramai ... but ibu ayah yang dikasihi berdua saje ... bile sorang tiada ... tinggal lah sorang-sorang ...

they prefer that ... to be in their own house ... so kite anak-anak ... bile balik kampong bukan hanye melawat ibu ayah yang kite kasihi sahaje ... tetapi juge jiran tetangga dan sanak saudara yang lebih hampir dengan ibu ayah kite tu ... 

Wallahu a'lam

~
Love and Salam :)

~

1 comment:

  1. p/s: sesiape yang ingat nak tambah senarai silekan lah ... :)

    ReplyDelete

Thank you for sharing your thoughts ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...