Bismillahirrahmanirrahim
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Assalamu'alaikum warahmatullah wabarakatuh
Alhamdulillah syukur ...
AlhamduLillah syukur ... and SubhanaLLah saya masih di laut ... trapped between wonder and fear ... and kurnia Allah SWT yang banyak terlupa ...
" And His are the ships sailing
smoothly through the seas, lofty as mountains."
<Al-Qur'an-Ar Rahman
55:24>
"We have
honoured the sons of Adam; provided them with transport on land and sea;
given them for sustenance things good and pure; and conferred on them
special favours, above a great part of our creation."
<Al-Qur'an -Al-Isrâ 17:70>google image ... phinisi
yes riding the wind ... menunggang angin ...
saya terpegun dengan terjemahan itu ... because it has implications beyond the sea ... in real life we have monsoons, turbulence and rough winds of life too ... so surely just like our forefathers who were expert in turning challenges and tough wind into opportunities for progress ...
so can we ...
we just have to learn and acquire the skill of ...
how to ...
Menunggang Gelora a.k.a Cabaran Dalam Kehidupan ...
~
saya ambil ekstrak dari yang empunya cerita ...
Kapal-kapal orang Rom dan Arab mendominasi perdagangan dari Mesir
ke India,namun majoriti perdagangan di antara India dan China dijalankan
oleh kapal-kapal Melayu dan India.Ketika itu orang-orang China agak
gerun dengan keadaan laut di selatan dan kurang berpengalaman dengan
keganasan ombak dan perubahan angin di sekitar Kepulauan Melayu (Ini
antara sebab kegagalan misi Monggol menawan Pulau Jawa dan menghalang
armada China menawan Kepulauan Melayu).Holmgren,seorang sejarahwan
Inggeris menulis:
"Alasan kekurangan minat orang China kepada perdagangan laut
di sebelah selatan sebenarnya hanya dugaan dan sangkaan
sahaja.Sebenarnya orang-orang China berasa takut dan tidak yakin untuk
berlayar merapati pantai-pantai laut selatan yang berbahaya dan berisiko
tinggi dengan perubahan angin monsun yang aneh,walhal orang
Melayu,India dan Arab telah lama belajar secukupnya tentang angin
bermusim dan pemanduan pelayaran untuk menghadapi lautan terbuka.Para
pegawai di pelabuhan China Selatan,tidak menggalakkan aktiviti
perdagangan yang tidak terkawal-satu polisi yang menggambarkan ciri
pelabuhan di kerajaan tengah India.Hanya selepas kemungkinan tarikan
komersil di zon perdagangan laut selatan menjadi ketara di abad
kedua,perdagangan di laut selatan mula diterima secara rasmi namun
dibataskan kepada setakat pelabuhan Vietnam,Chiou-Chi.Pelabuhan Canton
pula hanya digunakan pada abad ke-6 Masehi.Secara mudah,dan tidak
diragukan lagi ia lebih bertujuan untuk mengawal kelompok-kelompok
pedagang Asia Tenggara yang beroperasi secara bermusim dari usaha untuk
menggalakkan perkembangan perkapalan orang China.Komuniti pedagang yang
digelar Po-ssu di pelabuhan-pelabuhan China yang dirujuk oleh rekod
China pada awal abad Masehi adalah pedagang Sumatera atau Semenanjung
Tanah Melayu yang berdagang wangi-wangian Parsi,kayu gaharu,kemenyan
serta mutiara yang dibuat atau dikumpulkan dari hutan-hutan tropika dan
pantai-pantai dari seluruh Asia Tenggara.Dalam banyak kes,inisiatif di
dalam perdagangan antara China di utara dengan Semenanjung Tanah Melayu
dan Sumatera di selatan adalah hampir semuanya digerakkan oleh pedagang
Melayu.Jika pedagang China cuba mendekati laut selatan,mereka berbuat
demikian mungkin hanya sebagai penumpang dalam kapal 'Po-ssu' yang
dikendalikan oleh orang Melayu atau Indonesia"
(Holmgren (1980), p. 76)
seterusnya penulis berkata ...
Beberapa catatan Barat seterusnya mengenai kemahiran terahsia
bangsa Melayu yang tidak diketahui oleh anak-anak Melayu era siber dan
rempit ini:
Dari Jones,sejarahwan Eropah:
"Ketika musim sejuk,kesejukan di Asia Tengah menyebabkan
ketumpatan udara menjadi berat,ketika udara di laut lebih hangat dan
ringan.Perbezaan dalam ketumpatan ini menyebabkan udara berat dari Asia
Tengah menghembus menentang udara laut yang ringan,oleh itu dari
Disember ke Mac angin kering dari Asia Tengah menghembus ke seluruh
benua menuju ke lautan.Ketika bulan-bulan tertentu,angin ini adalah amat
sukar diramal (ini yang digeruni oleh pelaut China).Walaupun ketika
musim luruh,perubahan arah angin secara kasarnya lebih cepat,di dalam
bulan April,pertukaran angin musim bunga dari dalam ke luar adalah
lembab menyebabkan kesempatanvterjadinya jenis angin yang pelbagai dari
September ke November.Mengambil kesempatan dari corak angin bermusim
ini,para pelaut Melayu mula mengawal angin monsun dan
'menunggangnya'.Mereka berlayar dengan angin di belakang mereka,dengan
ini mereka telah berlayar beribu batu ke destinasi yang
jauh-jauh.Kemudian mereka menunggu sehingga angin bertukar arah,di mana
ini membenarkan mereka berlayar pulang ke rumah,dengan angin tetap di
belakang mereka,menolak mereka ke kampung halaman dengan mudah.
sila ke website beliau untuk ceritera yang lebih mendetail ...
~
more here ...
tetapi ...
suara kecilku bertanya ...
siapakah yang sebenarnya mendapat manafaat dari kepandaian dan kemahiran ini?
~
menunggang gelora ... riding the storm
... towards a vision ...
No comments:
Post a Comment
Thank you for sharing your thoughts ...