On knowledge sharing and dissemination

... when circulating a working paper for comments, never put on "citations only permitted with the permission of author"

or "no parts of this paper can be used without permission of author". Rather, say "when using parts of this paper please give proper citation and help yourself". Be delighted if someone wants to quote you ... (p.7)

Source: Glaser, B. G. (2006) The roots of grounded theory. The Grounded Theory Review, 5(2/3), 1-10.

Wednesday 16 March 2011

Pak Cik dan Mak Cik Di Depan Pintu Bank

Biasakan kita bertemu Pak Cik atau Mak Cik yang menjual kad-kad yang mengandungi doa atau ayat-ayat terpilih dari Kitab Suci Al-Quran?

Pak Cik yang ini sudah beberapa kali saya ketemu di depan bank yang satu ini. Keluar saja dari bank saya ditahannya sambil menghulurkan sesuatu untuk saya ganti dengan derma.

Sebelum itu dari dalam bank sudah saya perhatikan Pak Cik ini. Berbaju batik, kemas. Tinggi dan sehat nampaknya. Sehat orang tua, beberapa gigi hadapannya ada yang hilang.

Saya menyapanya ... kenapa Pak Cik. Jabatan Kebajikan Masyarakat tak bantu Pak Cik ke?

Inilah jawapan yang memeranjatkan saya:
"Oh mereka tak boleh bagi seribu!"
 Dia ketawa dan saya pun terpinga. Saya hulurkan juga sehelai kertas biru yang boleh diterimapakai oleh Bank Negara Malaysia.

Ini bukan pengalaman saya yang pertama bertanya pada Pak Cik Mak Cik ini ...

No comments:

Post a Comment

Thank you for sharing your thoughts ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...