On knowledge sharing and dissemination

... when circulating a working paper for comments, never put on "citations only permitted with the permission of author"

or "no parts of this paper can be used without permission of author". Rather, say "when using parts of this paper please give proper citation and help yourself". Be delighted if someone wants to quote you ... (p.7)

Source: Glaser, B. G. (2006) The roots of grounded theory. The Grounded Theory Review, 5(2/3), 1-10.

Thursday 17 March 2011

Yang Mak Cik Pula

Mak Cik yang ini diketemui duduk terjelipok di tiang besar di depan pintu bank yang sama. Di sisinya  sebiji beg gendong lusoh yang sarat. Saya fikir agaknya itulah harta Mak Cik ini. Tidak seperti Pak Cik yang nampak kemas dan bersih, Mak Cik kelihatan lebih dhaif. Seperti Pak Cik, dia juga menghulurkan sesuatu kepada sesiapa yang lalu.

Kesiannya ... bisik hati. Saya perhatikan dengan sayu hati. Mungkin seusia emak sendiri. Lalu bertanya. "Mak Cik dari mana?"
"Dari Kuala Lumpur." Jawabnya pendek. Kuala Lumpur adalah lebih kurang 70 km dari sini.
" Jauhnya ... macam mana Makcik kemari?" saya menyibuk lagi.
" Naik bas ..." jawabnya. Seperti tiada apa yang 'special' nya hal itu, makanya saya ini sibuk sangat bertanya. Orang lain begitu juga. Turun naik antara dua destinasi ini naik bas juga. Bas ekspress. Hari hari pergi dan balik kerja dengan cara yang sama.
"Hari-hari Makcik?" saya meminta kepastian. Macam orang tak berapa faham. Perkara mudah pun tak faham!
"Iye." jawabnya. Dah bunyi macam menyampah pula Mak Cik tu dengan saya. Tak apalah.
"Jauhnya Mak Cik. Kenapa?" saya mencungkil lagi.
" Saja suka!" jawabnya selamba.
Saya melongo.

Menoleh kebelakang, seorang lagi pelanggan yang baru keluar dari bank sedang menunggu untuk menghulurkan sumbangan kepada Mak Cik. Saya tersenyum. Dia pun tersenyum. Tak apalah. Mak Cik berusaha... Kami pun sumbangkan apa yang patut ...

No comments:

Post a Comment

Thank you for sharing your thoughts ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...